Home » Opvoedtips » Je kind uitnodigen tot meewerkend gedrag

Voor de zoveelste keer loopt je kind met vieze schoenen en vol zand de hal in die je net hebt schoongemaakt. Overal zand en voetvegen. Heel vervelend en frustrerend. Kun je weer opnieuw beginnen terwijl je wel iets beters te doen hebt.

Wat niet werkt

Goede kans dat wanneer je je kind aanspreekt op dit gedrag er terechte irritatie of boosheid in je reactie doorklinkt. Misschien zeg je iets als:

Schuldgevoel: ´Nu kan ik weer de vloer schoonmaken. Kun je nu nooit eens rekening met mij houden!´
Dreigen: ´Als je nog een keer zonder je schoenen te vegen binnenkomt dan zwaait er wat!´
Belachelijk maken: ´Moeilijk hè… schoenen vegen.´
Verwijten: ´Hoe vaak moet ik nog zeggen dat je vieze schoenen uit moet doen!´
Vergelijken: ´Waarom veeg je niet net als ik gewoon eens je schoenen!´

Al deze uitspraken zijn erg negatief en door de verborgen boodschap niet prettig voor je kind om naar te luisteren. Je kind zal hierdoor minder gemotiveerd zijn om mee te werken aan een oplossing.

Sterker nog. Misschien dat je kind de volgende keer expres met vieze schoenen de hal binnenloopt en even extra stampt. Of je kind zegt dat iemand anders het heeft gedaan. Resultaat? Een boel gedoe, slechte sfeer en zeer waarschijnlijk geen oplossing.

Wat wel werkt

1. Wees neutraal

Benoem de situatie op een neutrale manier. En voorkom woorden waarmee je de situatie negatief inkleurt of verzwaard. Bijvoorbeeld: altijd, overal, nooit, weer, telkens, enzovoort.

´Ik zie zand en voetvegen op de vloer.´

Is beter dan:

´Ik zie overal zand en voetvegen op de vloer.´

Als je te boos of geïrriteerd bent om rustig te reageren geef jezelf dan even de tijd om over je irritatie en boosheid heen te (kunnen) stappen.

2. Geef een keuze

Als je je kind inspraak geeft door het aanbieden van een keuze vermindert dit de weerstand van je kind.

Bijvoorbeeld:

´Je trekt je schoenen uit voordat je binnenkomt. Of je veegt ze eerst. Jij mag het zeggen.´

3. Geef informatie

Bijvoorbeeld:

´Vieze schoenen geven strepen en vegen op de vloer.´

Vaak weten kinderen zelf ook wel wat of niet hoort. Of welk gedrag passend is. Door de situatie op een neutrale manier te benoemen kan dit als een geheugensteuntje dienen voor je kind als deze bijvoorbeeld helemaal opgaat in spel.

Shares